Excursionisme CEB

Dimecres 25 de Maig del 2011

SENDERISME

SALGA AGUDA SERRA DE PICANCEL
La serra de Picancel és el portal de l’Alt Berguedà, encara que de vegades sol passar desapercebuda pel seu aïllament en trobar-se a la part més meridional d’aquesta majestuosa zona comarcal. Una longitud de més de 7 quilòmetres que s’estenen d’est a oest formen la barricada que separa l’Alt del Baix Berguedà on s’hi destaquen les canals de Sant Miquel, el serrat del Migdia, el Pic de Perris i el Salga Aguda, tots ells sobrepassant els 1000m d’alçada, fins arribar als 1.172m que culmina el Salga Aguda. Geològicament forma una barrera aïllada de conglomerats poligènics que emergeixen a nivell del riu Merdançol amb un potencial de 400m fins les zones més altes. La massa forestal és exuberant perquè les valls principals són fondalades de la cara nord.
El poble de Vilada enllaça amb el monestir romànic de Sant Pere de la Portella per mitjà del Coll del Tei travessant aquesta serralada de nord a sud, antic camí utilitzat esporàdicament pels monjos a partir del segle XI. Aquest itinerari encara és vigent per fer l’ascensió més directa al cim del Salga Aguda des del poble de Vilada. Així ho férem en Joan Oliveras, l’Alejandro i en Jaume, el 25 de maig.
Des de Vilada cal anar al Pont del Climent on s’inicia l’itinerari per arribar al coll del Tei, passant pel Portell de l’Ovellar (un trau espectacular obert a la roca), dins la frondositat forestal de tot el camí fins la carena. Arribant dalt la collada es veu a l’altra costat l’abadia de La Portella, seguidament haurem de girar a l’esquerra on ja s’intueix el cim. Ens queda mitja hora de pujada. Aviat s’acaba el bosc i comença la roca nua, que formant una cresta d’uns 350m acaba al Salga Aguda, de la qual no ens en escapem si volem fer el cim. No presenta dificultats tècniques encara que és millor no subestimar aquests traçat aeri, que va quedant cada cop més desemparat a mesura que ens apropem al cim. Per tornar desfem el camí fins el Pont del Climent on tenim el cotxe. Total 3 hores efectives, que comptant parades, marrades i tasques fotogràfiques podem allargar-les fins a 4h, més que menys.
Jaume Suñol.

Pont del Climent

Portell de l'Ovellar

Orella d'Os florida

Cresta cimera

Arribant al Salga Aguda

Cim Salga Aguda 1172m.

dalt a l'esquerra,aresta final

Un altre perspectiva del cim