Ordesa amb esquís

Dimarts 8 de Març del 2011

Aprofitem el cap de setmana llarg per anar a fer muntanya amb esquís a Ordesa, una de les zones més espectaculars de tots els Pirineus. Deixem el cotxe al Cuello de Arenas i enfilem foquejant cap a la Sierra Custodia per baixar fins a Góriz. La neu caiguda durant la setmana ha deixat un panorama excepcional. Una nevada que ha donat vidilla tot i que sobre una base molt irregular.
Dissabte fem el Taillon i baixem a Serradets per tornar a Góriz. Les condicions les que comentava abans. Neu pols sota una base irregular que no et dóna prou confiança com per desmadrar-se. El dia excepcional. Condicions força bones per a realitzar l'activitat. Diumenge fem una autèntica jornada d'esquí alpinisme. Pugem al Marboré amb la neu ja transformada i endurida i saltem cap al coll que hi ha entre el Cilindre i el Pitó SW del Cilindre per una canal molt evident, l'últim tram de la qual hem de fer a peu. Pugem al Cilindre superant un primer pas de vint metres de tercer grau que rapelem de baixada, assegurat amb químics als 10 i 20 metres del mateix collet. Després d'aquest pas les dificultats disminueixen fins el cim. A la baixada del Cilindre el company es despenya però per sort tot queda en un petit ensurt. Baixem esquiant per la inclinada pala que mena a l'estany gelat per neu dura i amb el tarro emporuguit per l'ensurt de la caiguda. Pugem al Mont Perdut amb esquís fins l'escupidera i fem l'últim tram amb esquís a la motxilla. El descens està en bones condicions per a fer-lo des del cim però l'exposició és molt elevada. N'estem segurs que d'aquí uns anys veurem un parapeto de xarxes de seguretat a l'escupidera per evitar els accidents mortals que hi ha any rere any. Tanquem la circular baixant per la via de las Escaleras. Realment un descens brutal però que cal abordar amb bones condicions. A partir d'una fotografia que vàrem realitzar camí de Góriz veiem que el primer ressalt no és esquiable, amb la qual cosa decidim baixar el primer tram amb els grampons posats. Encarem la canal de mà dreta tot destrepant una inclinació d'uns 45-50 graus sense massa problemes. Calcem esquís però ens els tornem a descalçar per passar el segon ressalt, amb condicions molt precàries per a fer-lo esquiant, tot i que més ample que el primer caneró. Voregem la Punta de las Escaleras deixant-la a mà dreta i...torna a treure esquís per passar l'últim ressalt de la jornada, destrepant per una canal de neu podrida d'uns 45 graus. Ara si que ja podem gaudir del sostingut descens fins a Góriz per una neu crosta i dura en la que cal extremar les precaucions.
Per cert, un 10 pels guardes de Góriz, l'Igor i l'Ivan que ens han tractat amb la sensibilitat i amabilitat que s'espera d'una persona que viu a la muntanya.
Hem fet l'activitat en Manel i en Pito.

Pujant el Taillon

Brecha de Roland

Refugi de Serradets

Circ de Gavarnie

Mont Perdut

Pujant Mont Perdut

Primer ressalt baixant per la via de las Escaleras

Segon ressalt baixant per la via de las Escaleras