TRAVESSA AIGÜESTORTES:

Dimecres 18 de Març del 2009

Divendres pugem amb taxi des d'Espot a l'estany de Sant Maurici. Arribem tard i paguem el doble per aquest fet. En total, 40 Euros a repartir entre 4 persones. Impost que valdrà la pena pagar tenint en compte l'activitat i la "disfrutada" d'aquests 4 dies. Dissabte 14 de març: sortim amb esquís des del refugi Mallafré. No està guardat però la part lliure és molt comfortable. La nit no ha estat freda però la neu es manté endurida a primera hora del matí. Pugem fins al Tuc del Bergús sense haver de descalçar-nos els esquís en cap moment. Baixem per una canal força dreta fins als peus de la cara sur del Ratera i fem la seva ascensió amb una neu ja molt transformada. Pernoctem al refugi de Saboredo, guardat i ens obsequien amb tota una exhibició de videos de tots els "putos amos" del Snowboard. Diumenge: sortim del refugi i pugem el Coll de Sendrosa. Baixem a Colomers i tornem a enfilar cap al Port de Caldes. Pugem al Montarto. Es repeteix la tònica del dia anterior i de tots els successius dies de travessa: dies radiants, neu endurida a primera hora del matí i primavera transformada a migdia. A les 07:00 ja estem foquejant i abans de quarts de dues ja hem acabat la jornada. Dies d'esquí de muntanya totalment primaverals. Arribem al Ventosa, que està guardat, tot i que ens han informat malament a la Central de Refugis i portem el menjar per la resta de dies. Passar una tarda a la terrasseta prenent el sol i amb l'espectacle que ens ofereix la vista del refugi és un autèntic privilegi. Dilluns: pugem la Punta Alta (els últims metres dels quals els hem de fer amb grampons i piolet) i arribem al Refugi de la Centraleta després d'atravessar el Coll de Contraig. Neu primavera excepcional en tota la vessant sud. El refugi de l'Estany Llong està tancat i dormim al de la Centraleta, molt ben equipat amb llenya i una xemeneia que tira molt i molt bé. Dimarts: últim dia de ruta. El dia s'aixeca una mica més fred que els anteriors. Tot i això les màximes segueixen estan molt altes. Arribem al Coll de Gavatxos amb els esquís als peus. Pugem al Subenuix amb grampons, tot resseguint les línies de poca innivació que hi ha a la cresta fins al mateix cim. Baixem per la vall de Subenuix per una neu transformada molt irregular. Allí ens espera el taxi que ens portarà a Espot, aquest cop sí, per un preu més raonable de 4'85 Euros per cap. Han estat quatre dies de travessa pel Parc d'Aigüestortes amb unes condicions excepcionals i amb els millors companys de ruta que es pot demanar. Un itinerari circular que hem traçat amb el desig d'enllaçar alguns dels refugis i cims més bonics de tota la zona. Ruta molt i molt recomanable. Hem fet la travessa l'Anna, en Quim, en Manel i en Pito.

Descens Tuc del Bergús.

Arribant a Colomers.

Últims metres ascensió al Montardo.

Descens Punta Alta.

Pujant Coll de Contraig.

Company de ruta.

Pujant al Subenuix.

Baixant Subenuix.

Arribant a Sant Maurici. Fi de la ruta.