VUIT DIES PEL CAPCIR I EL DONASÀ.

FER CIM: Alejandro, Àlex, Pep, Xavi i Teixi | Dissabte 3 de Juliol del 2021

Entre els dies 3 i 11 de Juliol, 2021, vàrem fer aquesta ruta, que havíem triat per suggeriment d’en Pito Costa (Veure Vertex Jul-Ago del 2018 i Jul-Ago del 2021), si bé la vàrem adaptar a les nostres possibilitats.

Seguint el GR Tour des Perics, vàrem iniciar la ruta a Esposolla (Fontrabiouse, Fr.) (1550 m) per prendre la Vall del Galba, força planera, i enfocada al Puig de Terrers. Eren els primers dies de Juliol i la florida era total als costats de la pista, que després es torna sender. En el camí hi ha un parell de refugis lliures prou ben cuidats. Després d’uns 6 km trenquem a l’esquerra per fer la pujada cap el coll del Ras de la Sal (2322 m) i després fer una baixadeta cap al refugi de Camporrells (2250 m). Està situat al costat de l’Estany del Mig de Camporrells, estany posat a la falda del Petit Peric.

Per l’etapa dos rodegem el Petit Peric per l’est i pel sud i anem a pujar per la Coma de la Llosa, ben emboirats, fins al Coll dels Perics. Allà tenim una finestra de núvols que ens deixa veure els Estanys Gros i Mig de Camporrells i el Puig de la Portella Gran que tanca la vall de Camporrells per l’oest.  L’ascensió al Pic Peric és dura i dubtem de les nostres forces, però al arribar a dalt (2810 m) ens recuperem de seguida. Boires, boires... seguim amb boires.  De sobte una altra finestra de núvols per l’oest ens deixa veure els Estanys Blaus i la Portella Gran, per on hem de passar després de baixar per una tartera ben costeruda.

La Portella Gran (2603 m) dona pas a la Vall d’Orlú, però avui tota aquesta vall està plena de núvol – com una olla de boira - i allà anem nosaltres fent tot el trajecte que queda fins al refugi  aguantant la boira ploranera que ens xopa la roba i les botes per dintre, de manera que caminem fent xop – xop. El sender fins al Refugi d’En Beys (1970 m) se’ns fa llarg perquè té trams difícils, tot i que altres trossos han estat arreglats prou bé.

Per la tercera etapa tenim dia clar i pugem 4 ó 5 desnivells, passem al costat de l’Etang Faury i anem fins al Coll de la Coma de l’Anyell (2470 m), des d’on tenim panorama obert al sud-est amb el gran estany de Lanós que ara té un nivell baix d’aigua. Baixem pel Clot de les Bacivelles i el riuet de la Coma de l’Anyell on trobem delicats prats amb rierols ramificats i abundància de flors sobretot nerets que formen jardins espessos i ens alegren la baixada fins al refugi Bésines (2104 m). El refugi està recobert amb fusta i està embalconat davant del Puig Pedrós Nord.

En l’etapa següent primer hem de retornar pel camí d’ahir fins al Coll de la Coma de l’Anyell per després baixar a la capçalera de l’Estany de Lanós, on girem a l’esquerra per enfilar cap a la Portella de la Grava (2426 m) i seguint el llarg Rec de la Grava arribar al nord del Llac de les Bulloses. Ara cal seguir el llac per la dreta fins a l’Hotel Les Bones Hores (2018 m). El refugi està tancat aquest any.

L’endemà ens animem a fer el Puig Carlit passant primer pels llacs Negre, Comassa i Sec i després ens arrapem a la grimpada final fins al cim (2921 m). Dia esplèndid de panorama de postal i contents de tenir bona sort. Veiem amb claredat els Perics i el Puig de la Portella Gran, per dessota del qual torna a bullir la boira. La tornada la fem per la zona de Trebens fins al punt de sortida.

Ara hem de demanar un taxi per anar a Esposolla a recuperar la furgoneta i anar al nou allotjament per quatre nits. A falta de taxis disponibles ens envien un bus escolar. Benvingut.

Com a sisena etapa volem pujar al Roc Blanc des del refugi Laurentí (1617 m) i passant per l’Estany Laurentí (1939 m). Trobem núvols canviants fins a la pujada final, que ja la fem dins d’un núvol espès que no ens deixa veure res. La foto a la cresta del Roc Blanc es... quasi blanca!. Llàstima!. Tot baixant tornem a tenir sol com per fer-nos dentetes, i gaudim del Llac Laurentí refrescant-nos els peus, però el cim segueix embarretat de blanc.

La setena etapa la iniciem al aparcament de la Restanque (1575 m) i pugem als llacs de Rabassoles, Blau i Negre per després pujar al Pic Tarbesó (2364 m). Trobem molts francesos que venen a fer muntanya des del Col de Pailhères. Després del Pic, amb magnífiques vistes dels llacs i de l’entorn, inclosa l’esquena de la Dent d’Orlú, carenegem fins sota del Roc de Bragues i baixem cap a l’Estany Blau per retornar a la Restanque. Hem tingut un bon dia amb esplèndides vistes i avui hem pogut veure el Roc Blanc una estona sense núvol; poc després ha aparegut un nuvolet que s’ha enganxat a la cresta i ja no l’ha deixada.

L’últim dia canviem el sentit de la ruta previst, i anem a la Vall d’Orlú sortint de la Restanque (1575 m), passant per l’Estany de Balbonne (1861 m) i pujant pel dret cap al Coll de Baxouillade (2200 m). Des d’allà, seguint el GR-7, baixem pels estanys de Baxouillade i despès d’una fageda monumental arribem a la Jasse de Justiniac (1292 m) on ja prenem la pista que ens durà al Chalet Fanguil (1136 m). Allà ens espera un de nosaltres que s’ha sacrificat i ha conduit la furgo des de la Restanque fins aquí.

Han estat vuit dies de natura brava molt interessants per conèixer el Capcir i el Donasà. Llàstima dels dies de boira que no ens han permès veure indrets essencials d’aquestes comarques. Però ha valgut la pena.

·         Nota: Hem seguit la nomenclatura dels mapes IGN 2449ET , 2248 ET i en alguns casos el GéoPortail, Fr, on la majoria de noms són en català.

La Vall del Galba. Marges florits

Barraca Jaça de la Llosa.  Puig de Terrers al fons.

Barraca Jaça de la Llosa. Puig de Terrers al fons.

Jardins de nerets per tot arreu.

Petit Peric i Puig Peric des de l'Estany Mig i el refugi Camporrellls.

Pujant al Pic Peric.

Estanys Blaus i boira a la Portella Gran.

Puig de la Portella Gran delimitant la boira.

Etang d'En Beys i Pic d'Etang de Faury.

Roquissars a la vora de l'Etang Faury.

Baixant al Clot de Bacivelles.

Per la Coma de l'Anyell, amb el Puig Pedrós Nord al fons.

Riu de la Coma de l'Anyell.

Estany de Rozet i Puig de la Grava.

Pla de la Cabane de Rozet en direcció a la Portella de la Grava.

Rec de la Grava a prop de la capçalera.

Vall del Rec de la Grava.

Llac de la Bullosa nord.

Puig Carlit.

Petit llac glaçat sota el P. Carlit.

Grimpada a prop del cim Puig Carlit.

Puig de la Portella Gran des del Carlit.

Estanys Sobirans, Trebens i Castellar des del Puig Carlit.

Etang de Laurenti. Boires als cims.

Pla d'Artounant.

Pic de Tarbesou i camí carener.

Estany de Sobirans i de Trebens des del Carlit.

Etang de Rabassoles (esq.) i E. Noir.

Roc Blanc amb nuvol i Pic de Baxouillade.

Etang Baixouillade d'en haut.

Etang de Baxouillade i serra d'en Beys al fons.

Dent d'Orlú ou Pic de Brasseil.