Excursionisme CEB

SALGA AGUDA

Fer Cim: Alejandro, Alex, Angels, Maria del Mar i Teixi | Dijous 1 d'Octubre del 2020

El Salga Aguda és un cim de la Serra de Picancel, molt a prop de Vilada. És un cim poc conegut i encara menys freqüentat, que si bé no és gaire alt (1172 m), té un atractiu especial: ofereix una vista, diguem-ne panoràmica, del Berguedà i dels seus cims i serres, sense aglomeracions, tal com titulava un article de Rosa M. Bosch a La Vanguardia del 2-10-2019, “Nadie en la cima”.

Ens aproximem per Berga i Vilada fins al Pont del Climent sobre el Riu Merdançol. Un parell de barreres impedeixen el pas de vehicles.

El dia és clar i fresquet, ideal per anar a caçar bolets, però nosaltres tenim ganes de caminar.

Passat el pont (9:40), prenem el camí de l’esquerra cap a la Portelleta i desprès de 25 min i de trobar algun rovelló, trenquem a la dreta per un corriol que va seguint el Rec de la Portelleta i ja fa pujada. El sender és ombrívol amb boixos desfullats però abrigats amb samarreta de molsa i amb infinitat de papallones del boix (Cyndalima perspectalis), una autèntica plaga procedent de la Xina, en els últims dos anys.

Més amunt el camí encara és més rost sobre terra humida que per guanyar alçada ha de fer ziga-zagues aprofitant algunes arrels dels faigs i pins. Al coll de la Portelleta (11:15) ja veiem el sol i trobem les roques de còdols que formen la carena.

Ara pugem per la carena alternant roques i vegetació i comencem a tenir perspectiva per veure Vilada i Borredà recolzades a les muntanyes del darrera. Dues grimpades, no difícils, animen la pujada, a més de trobar algun altre rovelló.

Al cim (12:02), presidit per una creu, la senyera i l’estelada, la vista es perd al fer la mirada panoràmica, però posant més atenció, mentre llegim una ressenya, distingim els Rasos de Peguera, Cingles de Queralt, Serra d’Ensija, Pedraforca, Cadí, Sobrepuny i Puigmal, cims que ja hem fet. Cap a l’est els cims de la Serra de Picancel i al sud la Quar, la Portella i desdibuixats en la boira Montserrat i Montseny.

Ara hem de baixar per una carena desprotegida de vegetació en la zona més alta, i amb un bon precipici a la cara nord. Ho baixem sense problemes ja que el terra és sec i la majoria de còdols estan ben fixats.

Tornem al bosc dels boixos despullats i de les papallones blanquinoses i trobem quantitat de falsos rovellons (rovellons de cabra o lleteroles, Lactarius torminosus) que a cada pas ens fan aturar per si és bo o dolent...

Passem per sota del Collet del Tell (13:20) i anem baixant cap al rec on trobem aigua que a estones s’amaga sota els còdols, per després tornar a sortir més avall. On hi ha aigua és molt neta i transparent, però amb el fons del rec de color blanc... porta calci?.

Trobem la Font de la Molina i més avall la Font de la casa del Bosc (13:50) i finalment passem pel Portell de l’Ovellar, on ens comptem com si fóssim xais.

Tornem al Pont del Climent (14:30), al dessota del qual corre una aigua neta que ens convida a... Però ja tornem... i cerveseta a Vilada... i avall.

Temps total 4:50 hores.

Baixant sobre còdols.

Camí de l'esquerra direcció la Portelleta.

Boixos desfullats amb molsa.

Grimpant per la carena.

Pas que cal fer amb les mans.

Carena amunt.

Carena de còdols, amb serra de Picancel al darrera.

Cim de Salga Aguda.

Part del Berguedà.

Cim solitari.

Precipici al vessant nord.