Escalada

Esperó dels Esparrets

Pep Montsant, Joan Cardona i Pito | Dijous 20 d'Agost del 2020

L'Esperó dels Esparrets és una de les escalades que va sel·leccionar Patrice de Bellefon per formar part del seu llibre de les 100 millors dels Pirineus. Una escalada imprescindible per a qualsevol pirineista. Quan realitzo una escalada clàssica d'aquest tipus procuro valorar l'activitat en la seva totalitat. La roca en tot moment és molt dolenta, però l'ambient és superlatiu, dels més valents i vertiginosos del Pirineu. La logística que tenim pensada és la següent: pujar al balcó de Pineta i bivaquejar, l'endemà fer Esparrets i tornar al balcó per fer la Montaner Bescós al Cilindro el tercer dia. El pla està ben traçat i ben pensat. Tanmateix, els plans són plans i a vegades no es compleixen. Quan arribem al balcó trobem dos escaladors catalans, en Raimon i en Jaume, que estan preparant el bivac per passar la nit. Casualment, l'endemà volen fer Esparrets i després la Montaner Bescós. És moltíssima casualitat, doncs no crec que siguin dues vies especialment concorregudes. L'endemà ens llevem ben d'hora i realitzem l'aproximació sense cap mena de contratemps. Arribem a peu de via i comencem a escalar. Avui repartirem els llargs de manera més o menys equitativa. Començaré jo, després en Cardona i acabarà en Pep que és l'únic escalador de veritat. Tot i això, el problema de l'escalada no és precisament el grau, sino trobar l'itinerari i que no et caigui cap roc al cap. La roca és realment dolenta. Molt dolenta. En Raimon i en Jaume progressen darrera nostra. La seva logística és diferent. Porten el sac per fer un bivac al llac gelat de Marboré. Acabem la via en el temps més o menys que marquen les ressenyes. Les ressenyes dolentes que portem i que ens fan dubtar sovint a l'hora de triar l'itinerari, especialment en la segona part de l'escalada. Com que som més putes que ningú hem deixat els grampons al balcó de Pineta i la neu ja comença a estar endurida, amb la qual cosa descartem pujar el mont Perdut i davallar pel coll del Cilindre. L'altra opció és pujar a la punta de las Olas. Porto un track que ens ajudaria molt a traçar aquesta ruta, però la prudència ens fa desistir i fem bé, doncs el terreny és perdedor i a les fosques perillós. Piquem un bivac sota els Baudrimont. Passem una nit molt dolenta i no acluquem l'ull en cap moment. Debem estar a 3 o 4 graus, però sense sac, ni menjar se'ns fa molt dur i no hi ha manera que passin les hores. L'endemà pugem a la punta de las Olas i davallem fins al coll d'Añisclo. Per estalviar-nos baixar fins a Pineta i tornar a pujar al balcó a recuperar el material fem un invent que surt prou bé. Prenem la Faja de la Tormosa, que va a buscar el camí del balcó a mig vessant a l'alçada de la cascada de Pineta. Amb això ens estalviem uns 400 metres de desnivell que són d'agrair. Tot i això, la jornada acaba sent força complerta. Al balcó trobem al Raimon i en Jaume. Ahir van fer el bivac al llac gelat i amb la jornada d'Esparrets ja n'han tingut prou. La Montaner Bescós l'haurem de deixar per un altre dia. Mengem una mica i cap a la vall de Pineta. Jo els he d'abandonar, me'n vaig cap a la vall de Ribes. Ells seguiran amb la Inmortela al Néouvielle, la Rabadà Navarro al Gallinero i la sur de la Maladeta que no vàrem poder fer el primer dia. Tot un plaer poder compartir aquesta activitat amb aquests bésties.

Aproximant a peu de via

Pep i Joan al tercer llarg