Excursionisme CEB

Excursió al poblat Ibéric del Turó de les Maleses
Presentat a RTV Badalona el 9 de juliol de 2014

Recorregut circular:
Sortida del Aparcamient de “Can Ruti” – Coll de la Jeia den Pujol – Turó de la Coscollada de l’Amigó – Poblat Ibéric del Turó de les Maleses – Font de l’Amigó – y retorn al Aparcament de Can Ruti.

Distancia recorreguda.- Uns 5’80 Km.
Desnivell cumulat del recorregut.- + 307 metres, - 307 metres.

Temps total de marxa.- 2 horas i 17 minuts, a aquest temps caldrá afeigirle el de les parades, fotos, esmorsar, etc. amb lo qual es pot estimar un temps total de unes 3 horas i 15 minuts.

A “Can Ruti” es pot accedir amb els autobusos urbans B26 i B27 que pasen per el centre de Badalona (Plaza Pompeu i Fabra / Riera de Matí Pujol) i d’altres.

Punts base del recorregut:
Aparcament de “Can Ruti” h + 200 m. +/- 000 m. 0 min. 0 h 00 min.
Coll de la Jeia den Pujol h + 380 m. + 180 m. 39 min. 0 h 39 min.
Turó de la Coscollada de l’Amigó h + 466 m. + 86 m. 25 min. 1 h 04 min.
Poblat Iberic de les Maleses h + 451 m. - 36/+21m. 18 min. 1 h 22 min.
Camí sobre la Pedrera Vallensana h + 380 m. - 71 m. 18 min. 1 h 40 min.
Coll de les Maleses h + 320 m. - 60 m. 7 min. 1 h 47 min.
Font de l’Amigó h + 240 m. - 80 m. 10 min. 1 h 57 min.
Aparcament de “Can Ruti” h + 200 m. – 60/+20m. 10 min. 2 h 17 min.

Descripció de l’itinerari.-
Des del racó N.O. l'aparcament de Can Ruti, en direcció O. es creua la carretera que circumval-la el complex i es passa una cadena, que tanca el pas a una pista que de front ens portaria cap al Torrent de l'Amigó, just després de passar la dita cadena a la nostra dreta surt una pistota que paral-lela a la carretera del Tanatori, es dirigeix muntanya amunt. Aquest és l'inici de la nostra excursió.
La pista puja en fort pendent i als pocs minuts passarem per el costat d'una pilona elèctrica, continuem endavant i passarem davant d'una antiga cisterna, cisterna ara plena de bruticia pero que antan donava servei a les vinyes que s’estenien per tot el seu entorn. Seguim per aquest camí i una mica mes endevant als 17 minuts del començament de la nostra sortida, haurem de prendre un corriolet que surt a la nostra dereta just devant d’una senyal aliena a la nostra excursio, aquest caminet que puja i baixa una mica en 5 minuts mes es troba amb un altre sender que haurem de prendre a l'esquerra i ja en franc i clar ascens no el deixarem fins a enllaçar amb la pista que recorre tota la cresta de les muntanyes.
Com a referència de base anirem veient debant nostre amunt en l'horitzó unes antenes de transmissió i una línia elèctrica. En 37 minuts arribarem a una ampla pista i per l'esquerra dos minuts més tard ja serem davant de les antenes de transmissió del diposit del Coll de la Jeia den Pujol.
Seguim la pista cap a ponent i amunt, ja molt a prop del cim la pista es bifurca i segueix a l'esquerra i avall, o a la dreta i cap amunt, nosaltres haurem de seguir a la dreta i cap amunt, 25 minuts més tard de la sortida del coll de la Jeia den Pujol arribem al punt culminant en altura d'aquesta excursió, el cim de la Coscollada de l'Amigó (466 m.), caracteritzat per una gran torre de vigilància,
Des del cim del Turó de l'Amigó la vista sobre tot al voltant es magnífica, el Barcelonès, el Vallès, el Bages, el Tibidabo, Montserrat, Sant Llorens de Munt, Cingles de Bertí, Montseny, el Corredor, Sant Mateu i mes enllà cap al nord s'alvtra fins i tot el Pirineu.
Som arribats al punt més alt del nostre recorregut i a partir d'ara ja tot será baixada, continuarem per la carena de la muntanya cap a l'oest i pocs metres després trobarem dos corriols, no preneu el primer que tira cap a la dreta i avall, nosaltres hem seguir cap endavant nostre que en forta baixada ens conduirà fins a un coll travessat per una pista, a l’altre costat de la pista, debant uns pocs metres a la nostra dereta, (esquerra de la pista si la seguisim cap el Vallés) prendrem un corriolet que s’endinsa per la brolla i ja sense deixarlo sempre amunt i per la dereta ens portara fins a les ruïnes del Poblat Ibèric del Turó de les Maleses.
Varem visitar les ruïnes gaudint de les vistes que des d'aquest punt també són magnífiques, varem esmorzar i emprendre el retorn cap a casa pel mateix caminet que hem seguit a l'arribada, però posant atenció que haurem deixarlo pel segon sender que aparegui a la nostra dreta. Aquest segon sender baixa fortament, esta mol degradat per les aigües i el pas de bicicletes però en pocs minuts ens porta a unir-nos, am un altre de mol millor i mes planer que passa per sobre de la cantera Vallensana i que nosaltres haurem de reseguir cap a l'esquerra, set minuts més tard arribarem al Coll de les Maleses. Creuarem la pista que discorre per aquest coll i continuarem a la Font de l'Amigó, un pal indicador ens ho assenyala inconfusiblement. Arribats a la Font, s'ens tornen a presentar dues opcions per tornar a Can Ruti, per dalt o per baix, nosaltres us suggerim fer-ho per el molt bonic sender de baix, corriol que transcorre seguint l'exuberant vegetació del fons de la vall i en 15 minuts ens portara fins a trobar una pista que dos-cents metres per l'esquerra es el punt exacte on varem iniciar l'excursió.

Resumint: Excursió de durada i esforç mitjà, transcorre tota per pistes i camins de terra, amb vistes esplèndides i molt apropiada per a una matinal en família, (desaconsellada per a nens menors de 6 o 7 anys)