La flama del Canigó

Diumenge 23 de Juny del 2013

Aquest any la nit del 22 al 23 de juny hem anat al Canigó, per la festa de la flama. Com que no teníem permís per passar amb cotxe cap als Cortalets i els gendarmes no deixaven pujar des de ben avall, vam triar sortir des d'uns masos a prop del poble de Vallmanya, a 1050 m. El camí puja uns 700 m de desnivell principalment per unes fagedes, amb un pendent molt fort, per arribar al Prat de Cabrera, fins on podien arribar els cotxes que havien pogut seguir la pista. Des d'aquí fins al refugi encara queden 400 m de desnivell, però a un ritme més suau seguint la pista que estava tallada per les restes d'un allau de neu. Un cop assegurada la plaça per dormir, sopem al refugi.

Passades les nou de la nit pugem al Canigó, per ser a les 12 al cim a l'encesa de la flama que en una cerimònia es reparteix a les delegacions que l'escamparan per arreu dels països catalans. Cap a quarts de dues s'arriba al refugi per dormir el què ens va deixar un roncador compulsiu que hi havia.

L'endemà baixem pel GR fins al Prat de Cabrera i després fins al cotxe pel mateix itinerari de pujada.

La flama del Canigó és una part de la sèrie d'activitats que es fa cada any en motiu dels focs de Sant Joan. per ordre son:

L'Aplec del Canigó. El cap de setmana abans es puja al Canigó per celebrar l'aplec. Durant l'aplec es els participants pugen feixos de llenya que han portat des del seu poble, vil·la o ciutat, d'arreu dels Països Catalans, i els deixen lligats a la creu del cim.

La flama del Canigó: La nit abans de Sant Joan a les dotze de la nit es troba dalt de la Pica del Canigó la gent que repartirà la flama per tot el país, i la gent del grup de joves de Perpinyà que pugen la flama que han estat guardant durant tot l'any. Allà es fa una cerimònia, s'encén una foguera i es reparteix la flama a tothom qui en vol per dur-la per les rutes convingudes per tots els Països Catalans, i encendre els focs de Sant Joan. Deixen una llàntia al refugi, i durant tot el dia hi ha gent que s'acosta al refugi a buscar-ne. També baixen la flama renovada per guardar-la fins l'any que ve a la torre de Perpinyà.

La nit de sant Joan es torna a pujar al pic, i s'encenen els feixos aplegats.

L'organització dels focs de sant Joan és a càrrec del grup de joves de Perpinyà i d'Omnium Cultural. Per pujar amb cotxe a Cortalets aquell dia cal aconseguir un permís que es canalitza a través d'Omnium i la Prefectura. Com que hi pujava molta gent (l'any passat més de vuit-centes persones) aquest any han restringit el número de permisos, de manera que segurament des d'ara serà difícil aconseguir-ne un, i si hi voleu anar segurament caldrà pujar a peu des de molt avall, com vam haver de fer nosaltres.

Vam fer l'activitat en Lluís Pujol i la Maite Salom

Per més dades: la flama del Canigó