Artícles

El Mont-roig S, 2964m

Manel Broch | 1 de Febrer del 2010

La volta al Mont-roig amb esquís de muntanya.

El Mont-roig és el punt culminant de les muntanyes de la capçalera de la vall de Cardós. El cim té dues puntes separades per una profunda bretxa que pot presentar dificultats per passar d'una a altra punta si la roca es troba coberta de neu. Sobre la carena que segueix cap al NW es troba un vèrtex geodèsic (2847 m). Es un mirador magnífic, i la seva cresta terminal, sense grans dificultats, és força impressionant.
Sensacional recorregut en dues jornades per conca del estanys de la Gallina. Impressionant aspecte de la aparentment inaccessible vessant E del Mont-Roig

Pujant el segon dia amb l'estany Major de la Gallina al fons

1ª JORNADA
Refugi de la Pleta del Prat – Ventolau – Refugi del Mont-roig
Desnivells:
Horari: 5-6 hores
REFUGI DE LA PLETA DEL PRAT, 1700 m.- Remunteu en direcció SW seguint el remuntador de l’estació d’esquí, fins a la confluència d'aquest torrent amb el de Gavàs.
Confluència dels torrents, 2000 m.- Gireu a l'W i travesseu el torrent i, després d'una forta remuntada, arribareu al fons d'una àmplia coma on es troba una perxa nivomètrica.
Perxa nivomètrica, 2130 m aprox.- Al N de la coma s'obre una àmplia canal que baixa del pic de la Coma del Forn. Remunteu pel fons de la canal en direcció a un collet visible en l'aresta E del pic de la Coma del Forn. Per fort pendent s'arriba al collet.
Collet, 2560 m.- Baixeu un centenar de metres fins al fons de la coma del Forn. Remunteu després cap a l’amplia pala que conforma el cim.
PIC DE VENTOLAU, 2843 m.- Des del cim seguiu al N, amb esquís a coll, per la cresta de neu amb curts ressalts de roca que porta fins al llom que acull un estany on us podreu posar de nou els esquís.
Estany superior de Vedos, 2630 m.- Seguiu baixant ara cap a l’E a trobar el torrent de desguàs de l’estany. Continueu el descens per un ampli circ per relleus i graons en direcció al vessant N.
Replà, 2330 m aprox.- Acabat el descens torneu a posar pells per sortir de la clotada on us trobeu i dirigiu-vos remuntant suaument a l’W per un itinerari en flanqueig que transcorre uns metres per sobre de l'estany de Llavera fins entrar a la cubeta que acull l'estany Inferior de la Gallina.
REFUGI DEL MONT-ROIG, 2290 m.- Refugi metàl·lic situat sobre el desguàs de l’estany.

2ª JORNADA
Refugi del Mont-roig – Mont-roig - Ventolau – Refugi de la Pleta del Prat
Desnivells:
Horari: 5-6 hores

REFUGI DEL MONT­-ROIG, 2290 m.- Sortiu en direcció S, i travesseu o voregeu l'estany Inferior de la Gallina. Seguiu en direcció al graó rocós que tanca l'estany Mitjà de la Gallina. A la vora E de l'estany s'albira una perxa nivomètrica.
Estany Mitjà de la Gallina, 2350 m.- Remunteu per sobre del graó en direcció W per una curta però dreta pala que porta a una cornisa ascendent que ratlla el vessant NE del pic Major de la Gallina. Seguiu la cornisa que es transforma en una canal i porta a una cubeta. A la sortida de la cubeta arribeu al coll de Mont-roig.
COLLADA DEL MONT-ROIG, 2670 m.- Des de sota del coll, gireu a la dreta i remunteu per un ampli circ en direcció a la carena entre el Mont-Roig S (2864 m) i el vèrtex geodèsic (2846 m), situat al SW del veritable cim i de fàcil accés. Per àmplies pales guanyeu la carena i seguiu­-la amb esquís mentre sigui possible. Després, per la cresta força aèria, podeu arribar a la punta S del Mont-Roig.
PUNTA S DEL MONT-ROIG, 2.864 m.- Des del punt on haureu deixat els esquís empreneu un descens per àmplies pales anant a trobar la collada del Mont-roig per seguir en un flanqueig que us obligarà a no perdre gaire alçada passant per sota del pic de la Gallina.
Pic de la Gallina: Abans d'arribar a la collada del Mont-Roig, tan bon punt el pendent ho permeti, remunteu per les pales de l'esquerra, en direcció al pic, al que s'accedeix preferiblement per la seva aresta NW. Cim secundari en la carena que uneix el Mont-Roig amb el pic de Ventolau. L'ascensió a aquest cim pot servir de complement a la del Mont-Roig. Caldrà que hi afegiu: +110 m, 25 min.Aneu flanquejant a la recerca una minúscula collada que us deixarà sobre de l’estany Major.

El refugi del Mont-roig

ESTANY MAJOR DE LA GALLINA, 2500 m.- Voregeu l'estany per la riba i remunteu en direcció a un petit replà sobre l'aresta W del Ventolau, sota de la part superior rocosa de l'aresta (2740 m aprox.). Del replà passeu al vessant SW sobre la vall dels Tres Estanys, i remunteu diagonalment per la dreta pala per accedir a un altre replà sobre l'aresta S. Aquest pas, si bé és curt, pot ser delicat amb neus inestables. Un cop sobre l'aresta S seguiu per l'ample vessant S fins al cim, on podeu arribar amb els esquís als peus si la neu ho permet.
PIC DE VENTOLAU, 2.843 m.- Encara que no és estrictament necessari arribar al cim aquest queda a pocs metres per sobre del punt per on accediu a la pala orientada al S.
El descens d’aquest primer tram és bastant franc i no ofereix més problema que l’important pendent i l’estat de la neu.
Coma del Forn, 2.450 m.- En aquest indret cal anar en compte de no quedar dins d’una clotada que forma la vall. és imprescindible anar tant a la dreta (segons sentit de la marxa) com us sigui possible, ja que el fons del torrent queda tallat per cascades. A la sortida de la clotada cal anar a passar per sota dels contraforts i d’una característica torre rocosa.
Els pendents són rigorosos i no és prudent fer aquest itinerari amb presencia de neus inestables. Per successius relleus anireu entrant en una zona amb arbrat que us conduirà al nucli de l’estació d’esquí.

REFUGI DE LA PLETA DEL PRAT, 1700 m
Situat a la pleta del Prat, base de l'estació d'esquí de fons de Tavascan. Propietat: de l’Ajuntament de Lladorre. Edifici inaugurat l’any 1991 amb confortables instal·lacions. Obert com a servei a l'estació d'esquí de fons. Fora de temporada cal concretar-ho prèviament. 60 places. Lloguer d'esquís de fons. No hi ha part lliure. Accés: Des de Tavascan amb vehicle
Informació i reserves: Hotel Llacs de Cardós, 25577 TAVASCAN, (973)62 30 79. Fax (973)62 30 89. lapleta@cambrescat.es

REFUGI DEL MONT-ROIG (ENRIC PUJOL), 2290 m
Situat a la vora del desguàs de l'estany Inferior de la Gallina. Refugi metàl·lic amb recobriment aïllant. Obert permanentment. 9 lliteres dobles. Aigua al torrent o a l'estany.